AKU DAN DIA

AKU DAN DIA - Hallo semuanya Pembaca Berita, Pada postingan berita kali ini yang berjudul AKU DAN DIA, telah di posting di blog ini dengan lengkap dari awal lagi sampai akhir. mudah-mudahan berita ini dapat membantu anda semuanya. Baiklah, ini dia berita terbaru nya.

Judul Posting : AKU DAN DIA
Link : AKU DAN DIA
Seingat aku sebelum itu tidak pernah ayah, aku dan dia berjalan bersama-sama pada waktu
malam. Maklumlah keluarga besar dan susah, apalah yang boleh kami lakukan jika keluar bersantai
pada waktu malam di kota, cuma membuang masa dan wang saja rasanya. Sehinggalah pada suatu
malam tiba-tiba aku mengalami muntah-muntah yang teruk. Aku tidak pasti apa yang berlaku tapi
badanku sudah lembik, mukaku sudah biru. Ketika itu aku cuma berumur lebih kurang lapan tahun.
Apa sangatlah yang aku tahu tentang kesihatan. Akhirnya ayah, aku dan dia merasa juga keluar
bersama pada waktu malam. Keseronokan cuma mampu kurasakan di dalam hati, kalau ingin
melonjak pun aku tidak mampu. Sepanjang perjalanan ke hospital dan pulang ke rumah aku
tersenyum sendirian. Cuma dengan berjalan-jalan bersama dengan ayah dan dia aku merasa sudah
sembuh. Hilang ketakutan pada doktor (tapi memang aku tidak pernah takutkan doktor sebenarnya).
Aku perhatikan bagaimana ayah dan dia saling mengasihi antara satu dengan lain. Kasih sayang
mereka tidak dinyatakan dengan ucapan cinta dan sayang. Tetapi tingkah mereka yang lembut dan
cermat cukup untuk menggambarkan perasaan masing-masing. Sungguh indah dan romantis pula
rasanya. Bermula hari itu aku sentiasa memerhatikan ayah setiap kali bersama dia, dan aku juga
memerhatikan dia setiap kali ayah biarkan dia sendirian. Setiap hari aku berangan-angan bahawa
satu hari aku akan mencari “dia” milikku sendiri. Semoga “dia” milikku mempunyai ciri-ciri yang sama
dengan dia, malah mungkin lebih baik lagi. Bukan untuk menunjuk-nunjuk tapi sudah tentu ayah dan
dia bangga melihat aku bersama “dia” yang sempurna dan mampu memelihara anaknya. Aku tanam
azam itu di dalam hatiku seteguh dan sekuat-kuatnya.
Sepanjang pengajianku di sekolah asrama sehinggalah mendapat sarjana muda, tidak pernah
azam itu terpadam. Malah semakin bersinar indah dan terang ia kerana aku tahu selepas mendapat
pekerjaan aku pasti mendapatkan dia. Sepanjang pengajianku itu jugalah tidak henti-henti aku
mencari dia yang mana satu boleh menjadi milikku dan dia yang mana satu ingin memilikiku. Sekadar
mencari, tidak lebih dari itu, kerana aku masih tidak mampu memiliki mana-mana dia ketika aku
menyara hidup dengan pinjaman pelajaran dan wang ayah dan dia. Selalu aku memujuk diriku,
“Sabar! Tidak lama lagi.” Aku temui juga beberapa dia yang layak buatku, fikirku pada masa itu. Ada
juga dia yang cuba-cuba menghampiri aku, fikirku pada masa itu. Tetapi, “Sabar! Tidak lama lagi.”
Aku melepaskan peluang, yang sebenarnya cuma sekelumit sahaja, pergi begitu sahaja.
Kesabaranku teruji setelah selesai pengajianku. Enam bulan lamanya aku mencari pekerjaan,
tapi tidak ada pekerjaan yang mahukan aku. Aku sudah berusaha bersungguh-sungguh, pada
mulanya aku membataskan untuk memohon pekerjaan berdekatan tetapi akhirnya aku sedar itu tidak
mungkin. Aku luaskan lagi kawasan permohonanku untuk mendapatkan pekerjaan. Enam bulan,
kelihatan seolah-olah hilanglah peluangku untuk mencari dia yang boleh menjadi milikku. Sedih sekali
rasanya. Tetapi ayah dan dia tidak pernah putus asa memberikan sokongan kepadaku. Ayah dan dia
bangga sekali aku mendapat ijazah, tahap kelulusan tertinggi pernah diperolehi anak-anaknya. Ayah
dan dia tidak pernah letih membantu aku mendapatkan pekerjaan walaupun aku semakin lama

semakin pudar semangat. Akhirnya peluang tiba dengan tidak aku sangka dan mudah sekali rasanya.
Ketika aku berpeluh dan berselut tanah kebun belakang rumah aku dipanggil kononnya ada
panggilan telefon. Temu duga berlangsung di dalam telefon kerana syarikat itu terletak jauh, ayah
dan dia pasti tidak mampu menghantarku ke sana, dan syarikat itu memerlukan pekerja secepat
mungkin. Walaupun tidak selesa dengan keadaanku ketika itu, aku menjawab sebaik mungkin.
Mungkin ini sahajalah peluangku untuk memiliki dia.
Mungkin sudah memang rezeki yang ditetapkan untuk aku, dua minggu kemudian aku sudah
bersedia untuk berangkat untuk bekerja bersama syarikat itu. Ayah dan dia cuma mampu
menghantar aku ke lapangan terbang. Aku lihat ayah dan dia sedih tapi seperti biasa tidak mereka
tunjukkan kepadaku. Aku tahu, ayah dan dia tahu, pemergianku kali ini tidak tahu bila lagi akan
kembali. Pemergian ini lain daripada pemergian yang terdahulu. Kutatap ayah dan dia, kukenang jasa
ayah dan dia, kulambai pergi ayah dan dia, kutinggalkan ayah dan dia. Bila lagi kita akan berjumpa?.
Bulan-bulan pertama bekerja di syarikat itu tidak pernah satu hari pun berlalu tanpa aku asyik
memikirkan bagaimana untuk mendapatkan dia. Aku mengatur rencana, pertama aku perlu mencari,
kemudian memilih dan langkah akhir aku perlu menyatakan perasaanku kepadanya. Maka
bermulalah pencarianku untuk memiliki dia. Puas juga aku mencari dan bukannya mudah pencarian
ini. Semua ciri-ciri penting yang aku gemari perlu di pertimbangkan sebelum aku boleh membuat
senarai pendek. Aku mahu dia yang sempurna seperti dia milik ayah. Banyak sekali tempat yang aku
lawati kerana rezeki aku tahu bukannya tersimpan di satu tempat sahaja. Dari situ aku sudah
menyediakan senarai pendekku siap dengan sedikit keterangan tentang kelebihan dan kekurangan
mereka. Sekarang masuk peringkat kedua, dari senarai pendek itu aku perlu membuat keputusan. Di
sini aku memerlukan nasihat ayah. Lalu kuhubungi dia dan seperti biasa ayah dan dia tidak pernah
jenuh membantu anaknya yang seorang ini. Banyak sekali nasihat ayah tentang bagaimana untuk
menilai dia yang bagaimana sesuai untuk diriku. Aku faham maksud ayah, dia yang sesuai untuk
diriku bermaksud untuk ayah dan dia juga. Dari ciri-ciri pilihanku sendiri aku tambah lagi ciri-ciri
pilihan ayah dan dia. Kini senarai pendek yang aku ada menjadi semakin pendek, cuma tiga dari
tujuh yang masih layak untuk aku pertimbangkan masuk ke peringkat pemilihan ini. Aku temui setiap
satu dari tiga dia itu. Aku pekakan diriku pada kesemua ciri yang telah di senaraikan dan aku pekakan
diriku juga untuk melihat sama ada perasaanku berbalas atau tidak. Aku tidak mahu perasaan antara
kami cuma mengalir satu arah, mungkin itulah syarat utama dalam hubungan kami pada masa akan
datang. Susah sekali untuk membuat pilihan. Ketiga-tiga mereka mempunyai kelebihan dan
kekurangan yang berbeza tetapi kalau dilihat dari segi markah mereka memperolehi markah yang
hampir sama. Akhirnya aku membuat keputusan untuk menyusun semua ciri-ciri seperti yang aku
ingini berdasarkan kepada kepentingannya. Ciri paling utama kuletakkan pada tahap tertinggi dan ciri
tidak penting aku letakkan pada tahap tercorot. Walaupun perasaan berbelah bagi setelah melakukan
semua itu aku berjaya memperolehi keputusan yang satu. Dia akan menjadi milikku.
Kutemui dia untuk kesekian kalinya. Gembira sungguh dia pada hari itu lebih daripada harihari
biasa. Walaupun dia tidak tahu mengapa dia perlu berperasaan seperti itu. Aku yang telah

menunggu hari itu sejak berumur lapan tahun lagi juga menjadi gementar. Darah gemuruh memenuhi
tubuhku. Asyik aku berfikir apa akan diterimanya aku? Apa akan serasikah kami? Apa akan kekalkah
kami seperti ayah dan dia? Tidak habis-habis persoalan yang timbul di dalam benak, dan tidak
muncul-muncul jawapan yang diharapkan. Apa pun semua yang perlu telah dilakukan, keputusan
telah dibuat, apa yang perlu sekarang cuma menyatakannya bagaimana perasaanku. Gemuruh,
panik, bercelaru, gagap, kelu, peluh dingin. Terluah juga kata-kata itu. Tidak aku sangka tanganku
tidak bertepuk sebelah sahaja. Perasaanku diterima sepenuh-penuhnya tanpa sebarang sangsi dan
ragu. Lega, tenang, gembira, bahagia.
Bermula hari itu kami sudah seperti belangkas, di mana ada aku pasti ada dia. Seperti ayah
dan dia. Aku menjaga perasaannya sama seperti ayah menjaga perasaan dia. Aku ingati semula apa
yang pernah ayah tunjukkan kepadaku. Aku amalkan semua yang kuingati itu. Malangnya aku tidak
mampu untuk memperkenalkan dia kepada ayah dan dia. Mungkin belum lagi. Mungkin akan tiba
masanya nanti. Kami lalui hari-hari kami dengan bahagia dan gembira sekali. Barulah aku ketahui
perasaan sebenar untuk menemui dia milikku sendiri. Aku memiliki dia, dia memiliki aku. Jauh juga
perjalanan kami bersama. Kami merantau sehingga ke pelosok desa yang tidak dilalui oleh manusia
lagi. Kami merantau sehingga di mana cuma kami berdua sahaja yang tidak kena pada tempatnya.
Kami lalui kota-kota besar, pekan-pekan kecil, desa-desa permai, hutan-hutan simpan, pantai-pantai,
sungai-sungai tenang, tasik, air terjun demi air terjun, kolam air panas. Jika di kota kami menginap di
rumah-rumah tumpangan. Jika di pekan-pekan atau di desa-desa kecil kami menginap di surau-surau
atau di masjid-masjid. Jika di kawasan rekreasi hutan simpan, pantai, sungai, tasik, air terjun dan
kolam air panas aku pasang buaian di dalam pondok wakaf. Jika di dalam hutan aku pasang khemah.
Kami tidak dapat dipisahkan. Saat-saat itu sangat indah sekali, memori indah ini tidak akan terpadam
selamanya buat aku dan dia. Tidak sia-sia kesabaranku selama ini menunggu untuk mencari dia yang
paling sempurna.
Tidak aku nafikan di dalam semua kegembiraan itu kadang kala kami melalui juga saat sedih.
Kami pernah kehilangan teman-teman tersayang. Kami pernah bertelagah. Kami pernah tidak
bertegur sapa. Kami pernah terpaksa berpisah sementara. Beberapa orang teman pergi
meninggalkan kami sama ada kerana tugas, keluarga atau untuk menjalani kehidupan di alam
seterusnya. Jika ini berlaku aku dan dia tidak akan berkata apa-apa, diam seribu bahasa. Duduk
bersama menatap apa sahaja yang ada di mana kami berada ketika itu. Menatap air jika kami di laut,
sungai atau tasik. Menatap bangunan jika kami di kota. Menatap pohon-pohon hijau dan gunungganang
jika kami di pinggiran hutan. Ketika bertelagah kami berdua agak keras kepala. Tapi kami
serupa, kalau marah tidak suka meninggikan suara. Sudahnya kami duduk membelakangkan satu
sama lain dan tidak bersuara. Macam mana pun pertelagahan itu selalunya tidak berpanjangan. Kami
pasti akan berbaik semula setelah masing-masing tenang dan kembali berfikiran waras. Kami pernah
juga terpaksa berpisah sementara. Sama ada aku terpaksa meninggalkan dia atau dia terpaksa
meninggalkan aku. Pernah aku pulang menemui ayah dan dia, kerana pelbagai masalah dia tidak
boleh pergi bersamaku. Pernah dia terpaksa aku tinggalkan bersama orang tuanya, kerana tugas aku
Hillel Aku dan Dia
4
tidak dapat bersamanya ketika di tidak sihat. Dia faham dan itu membuat aku berasa sedih dan
gembira pada masa yang sama.
Jika pada saat gembira, hampir setiap masa kami penuh dengan cerita dan gelak ketawa. Jika
pada saat sedih, hampir setiap masa kami pula penuh dengan pendaman rasa dan muka masam
mencuka. Itulah kami seperti belangkas ke mana sahaja bersama. Itulah kami saling memahami
perasaan suka dan duka. Itulah kami seperti juga ayah dan dia.
Aku pindah bekerja ke kota lain dengan syarikat yang lain. Dia juga tidak mahu kutinggalkan.
Kami menginap di rumah yang sama agar kami kekal seperti sebelum ini. Sesuatu berlaku semasa
dalam perjalanan kami. Kami mengalami kemalangan yang agak parah. Tetapi dengan izin-Nya aku
dan dia selamat dan masih mampu meneruskan perjalanan sehingga sampai ke kota dan
mendapatkan rawatan. Sepanjang perjalanan kami berdua menahan kesakitan akibat luka. Setelah
dirawat syukur kami berdua dibenarkan berehat di rumah sahaja. Aku terpaksa menangguhkan tarikh
aku melaporkan diri di syarikat baru. Pada ketika itu kesetiaan kami menghadapi ujian yang hebat
sekali. Kami berdua di dalam kesakitan, walaupun sakit pada fizikal aku lebih parah, tapi dia lebih
kepada sakit emosi. Di dalam kesakitan fizikal aku dan sakit emosinya aku terpaksa menghantar dia
pulang kepada ibu bapanya. Kami terpaksa berpisah sementara. Aku tidak pasti sama ada dia marah
padaku atau tidak. Tapi dalam keadaanku seperti ini aku tidak mampu menjaganya dengan
sempurna. Aku pasti dia dalam jagaan yang baik bersama dengan ibu bapanya. Selama satu minggu
aku terlantar seorang diri di rumah dan kota yang baru. Satu minggu jugalah aku terpisah dengan dia.
Rindunya aku pada dia dan aku pasti dia juga sama. Kami cuma berhubung sekali sekala untuk
bertanyakan khabar. Syukur kecederaan fizikalku dan kecederaan emosinya tidak ada yang kekal.
Kami kembali bersama selepas terpisah selama seminggu dalam keadaan yang mencabar seperti itu.
Kota baru, kerja baru, cabaran baru. Kami saling memberikan sokongan pada diri masingmasing.
Kami lalui setiap hari bersama dengan semangat dan azam membara mengetahui bahawa
kami tidak ingin berpisah lagi. Perpisahan itu sangat menyakitkan. Tapi apa yang berlaku pada satu
hari di bulan November tidak mungkin boleh aku lupakan. Satu lagi peristiwa yang terpahat dalam
hati dan kepalaku sama seperti yang berlaku ketika zaman kanak-kanakku dan sama seperti yang
berlaku ketika pertama kali aku meluahkan perasaanku padanya. Semasa aku menyedari perkara itu
aku cuba menafikannya. Berulang kali aku cuba menghubunginya tetapi dia seperti ditelan bumi
hilang begitu sahaja. Puas aku berlari ke sana kemari mencari kesannya tapi semuanya hampa. Aku
kembali ke rumah dan mula merasakan kekosongan dalam rumah itu dan juga di dalam diri ini. Pedih
sungguh rasanya hatiku. Aku tahu jika dia pergi, dia pergi bukan dengan kerelaan hatinya. Pasti ada
yang memaksanya. Aku duduk tersepuk di tepi dinding dan menangis tersengguk-sengguk. Lama
sekali aku cuba menenteramkan jiwaku yang bergejolak. Aku yakinkan diriku yang dia masih
sayangkan aku dan tidak akan meninggalkan aku dengan rela. Apa sahaja yang menyebabkan dia
meninggalkan aku itu tidak akan aku maafkan selamanya. Aku cuma ingin dia selamat sentiasa.
Tidak ada cara terbaik lagi pada fikiranku selain daripada melaporkan kehilangannya kepada pihak
berkuasa. Semasa membuat laporan itu pihak berkuasa bertanya pelbagai soalan yang
Hillel Aku dan Dia
5
membangkitkan pelbagai memori bersamanya. Mereka bertanya sama ada aku kenal tanda-tanda
unik pada dirinya untuk tujuan identifikasi. Aku jawab aku kenal dia luar dan dalam, atas dan bawah,
kecil dan besar. Tidak ada yang mampu mengubah tanpa aku mengetahuinya. Kemudian mereka
bertanya sama ada dia ada melakukan perkara-perkara yang luar daripada kebiasaan sebelum
kehilangannya. Setahu aku tidak ada. Seperti kataku tidak ada yang tidak aku ketahui jika berkaitan
dengan dia. Pihak berkuasa memberikan jaminan bahawa mereka akan membuat operasi mencari
dan menyelamat secepat mungkin. Kerana laporan dibuat hanya beberapa jam selepas kehilangan
kemungkinan untuk menemuinya adalah besar. Tapi jam berganti hari, hari berganti minggu, minggu
berganti bulan. Harapanku juga turut menurun bersama peredaran waktu. Walau sekecil mana pun
harapan itu tetap kusimpan juga di dalam hati. Mudah-mudahan mereka akan menemui dia suatu hari
nanti dan membawanya kembali kepadaku. Harapan itulah yang membawa aku ke sini, ke kota ini.
Setelah dua tahun kehilangannya masih tidak ada khabar berita yang aku terima. Walaupun
aku sudah ada pengganti tapi tidak sama seperti dia. Bersama penggantinya tidak pernah kami
merantau jauh ke pelosok desa dan hutan rimba. Tidak pernah kami menginap di rumah-rumah
tumpangan atau menumpang tidur di pondok wakaf mahu pun surau atau masjid. Aku cuma perlukan
pengganti agar aku sentiasa mengingatinya. Agar kenangannya aku bersama dia sentiasa segar di
dalam ingatan. Agar azamku ingin menjadi seperti ayah dan dia kekal selamanya. Hatiku tidak pernah
berubah. Aku masih lagi berharap agar suatu hari nanti aku akan mendapat khabar berita darinya.
Oh! Motorsikalku. Suzuki RGV 125. PDY 4414. Di manakah dikau?



Demikianlah Info postingan berita AKU DAN DIA

terbaru yang sangat heboh ini AKU DAN DIA, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sekian info artikel kali ini.

Anda sedang membaca posting tentang AKU DAN DIA dan berita ini url permalinknya adalah https://indodongeng.blogspot.com/2011/05/aku-dan-dia.html Semoga info lowongan ini bisa bermanfaat.

Subscribe to receive free email updates: